Zgierz, dnia 30 stycznia 2015 r.

AW.1711.2.2015.AJ

 

SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PLANU 

KONTROLI INSTYTUCJONALNEJ ZA 2014 ROK

 

Sprawozdanie uwzględnia rodzaj przeprowadzonych kontroli, przedmiot kontroli oraz wyniki kontroli, w szczególności stwierdzone nieprawidłowości.

Samodzielne stanowisko inspektora ds. kontroli w Starostwie Powiatowym w Zgierzu działa na zasadach określonych w regulaminie organizacyjnym uchwalonym Uchwałą
Nr VI/60/11 Rady Powiatu Zgierskiego z dnia 25 lutego 2011 r. i procedur określonych
w regulaminie kontroli zarządczej oraz w zasadach przeprowadzania kontroli instytucjonalnej w Starostwie Powiatowym w Zgierzu i w pozostałych jednostkach organizacyjnych Powiatu Zgierskiego, wprowadzonych Zarządzeniem Nr 120.20.2011 Starosty Zgierskiego z dnia
14 marca 2011 r.

Samodzielne stanowisko inspektora ds. kontroli wykonuje kontrolę instytucjonalną
w jednostkach organizacyjnych, wymienionych w załączniku nr 5 do statutu (tekstu ujednoliconego) przyjętego Uchwałą Nr XVII/121/03 Rady Powiatu Zgierskiego z dnia
28 listopada 2003 r. W 2014 roku na samodzielnym stanowisku inspektora ds. kontroli zatrudniona była jedna osoba.

Plan kontroli na 2014 rok obejmował kontrole problemowe w jednostkach organizacyjnych Powiatu Zgierskiego, wymienione w poniższym wykazie:

 

L.p.

Podmiot podlegający kontroli

Temat kontroli

Zakres kontroli

Osoba odpowiedzialna za wykonanie kontroli

Termin kontroli (miesiąc 2014 roku)

Kontrole planowane

1.

Zespół Szkół Nr 1
im. Jakuba Stefana Cezaka
w Zgierzu

Analiza gospodarki finansowej
oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej

Kontrola problemowa

Inspektor
ds. kontroli
w Biurze Audytu Wewnętrznego
i Kontroli

marzec

2.

Zespół Szkół Specjalnych
w Głownie

Analiza gospodarki finansowej
oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej

Kontrola problemowa

Inspektor
ds. kontroli
w Biurze Audytu Wewnętrznego
i Kontroli

maj

3.

Szkoła Mistrzostwa Sportowego
Liceum Ogólnokształcące
im. Mikołaja Kopernika
w Aleksandrowie Łódzkim

Analiza gospodarki finansowej
oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej

Kontrola problemowa

Inspektor
ds. kontroli
w Biurze Audytu Wewnętrznego
i Kontroli

czerwiec

4.

Zespół Szkół Zawodowych
w Ozorkowie

Analiza gospodarki finansowej
oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej

Kontrola problemowa

Inspektor
ds. kontroli
w Biurze Audytu Wewnętrznego
i Kontroli

lipiec/sierpień

5.

Dom Dziecka
w Grotnikach

Analiza gospodarki finansowej
oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej

Kontrola problemowa

Inspektor
ds. kontroli
w Biurze Audytu Wewnętrznego
i Kontroli

wrzesień

6.

Zespół Szkół Licealno-Gimnazjalnych
w Głownie

Analiza gospodarki finansowej
oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej

Kontrola problemowa

Inspektor
ds. kontroli
w Biurze Audytu Wewnętrznego
i Kontroli

wrzesień/październik

7.

Zespół Szkół Zawodowych
im. Stanisława Staszica
w Aleksandrowie Łódzkim

Analiza gospodarki finansowej
oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej

Kontrola problemowa

Inspektor
ds. kontroli
w Biurze Audytu Wewnętrznego
i Kontroli

październik/listopad

8.

Powiatowy Urząd Pracy w Zgierzu

Analiza gospodarki finansowej
oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej

Kontrola problemowa

Inspektor
ds. kontroli
w Biurze Audytu Wewnętrznego
i Kontroli

listopad/grudzień

9.

Zgierski Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
im. Jana Pawła II
w Zgierzu

Analiza gospodarki finansowej
oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej

Kontrola problemowa

Inspektor
ds. kontroli
w Biurze Audytu Wewnętrznego
i Kontroli

listopad/grudzień

 

 Kontrola zaplanowana na miesiąc grudzień 2014 roku w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Zgierzu została zdjęta z planu kontroli instytucjonalnej na 2014 rok, w trybie Zarządzenia Nr 120.137.2014 Starosty Zgierskiego z dnia 13 listopada 2014 r. Odstąpienie
od kontroli w wymienionej jednostce spowodowane było przede wszystkim dłuższą nieobecnością Głównej Księgowej wynikającą z choroby (pobyt w szpitalu). Jednocześnie kontrola w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie została zaplanowana na pierwszy kwartał 2015 roku (kontrola została rozpoczęta w dniu 19 stycznia 2015 r.). Inspektor ds. kontroli informuje, iż w 2014 roku były przeprowadzane kontrole doraźne z zakresu pomocy społecznej polegające na prowadzeniu Domu Pomocy Społecznej w Ozorkowie i Domu Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Głownie. Kontrole objęły swym zasięgiem nie tylko fundacje i placówki pomocy społecznej, ale także ze względu na ciężar gatunkowy zagadnień poddanych kontroli, Powiatowe Centrum Pomocy Społecznej w Zgierzu.

 

Kontrole planowane obejmowały swym zakresem szeroko rozumianą gospodarkę finansową w jednostkach organizacyjnych Powiatu Zgierskiego w 2014 roku. Kontroli poddano prawidłowość procedur wewnętrznych obowiązujących w jednostkach, zgodność sprawozdań budżetowych z ewidencją księgową, udzielanie zamówień o wartości
do 30000,00 euro, gospodarkę kasową oraz prawidłowość sporządzania, sprawdzania
i zatwierdzania dowodów księgowych, a także realizowanie obowiązków wynikających
z wprowadzenia przez ustawodawcę kontroli zarządczej, oraz stosowanie standardów kontroli zarządczej w działalności bieżącej podmiotów kontrolowanych, w tym między innymi: system zastępstw, delegowanie uprawnień, kontrola operacji gospodarczych, zabezpieczanie zasobów jednostek, zarządzanie systemami informatycznymi.

Istotą czynności kontrolnych było szczegółowe zbadanie stanu faktycznego i porównanie
go z obowiązującymi uregulowaniami prawa powszechnego i przepisami wewnętrznymi oraz ustalenie i wskazanie odchyleń od powyższych norm. Ustalone w toku kontroli nieprawidłowości zostały przekazane kierownikom jednostek kontrolowanych oraz Staroście Zgierskiemu. Inspektor ds. kontroli każdorazowo przygotowywał pisemne zalecenia pokontrolne, zawierające wykaz stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości oraz polecenie podjęcia działań zmierzających do ich wyeliminowania w przyszłości.

Na podstawie ustaleń zawartych w protokołach z kontroli skierowano do kierowników jednostek kontrolowanych wystąpienia pokontrolne wraz z zaleceniami wyeliminowania powstałych nieprawidłowości.

Nieprawidłowości stwierdzone w toku przeprowadzonych planowanych kontroli problemowych wynikały w większości przypadków z braku opracowania procedur regulujących zasady postępowania w jednostkach, braku stosowania obowiązujących procedur lub niedostosowania obowiązujących procedur do stanu faktycznego. Ponadto nieprawidłowości spowodowane były brakiem reakcji na zmiany przepisów prawa powszechnego, zasad postępowania i wykonywaniem powierzonych obowiązków
w ustalony wcześniej sposób. Pracownicy nie podnosili swoich kwalifikacji, pomimo
iż jest to jednym z obowiązujących standardów kontroli zarządczej, między innymi poprzez samodoskonalenie, czytanie fachowej literatury i prasy, konsultacje z innymi osobami zatrudnionymi w jednostkach tego samego typu na analogicznych stanowiskach. Kierownicy jednostek kontrolowanych przyjmowali uwagi zarówno w trakcie kontroli, jak
i w wystąpieniach pokontrolnych. Potwierdzeniem tego są odpowiedzi na zalecenia pokontrolne zapewniające wprowadzenie stosownych zmian w działalności placówek, w celu zapobiegnięcia nieprawidłowościom w przyszłych okresach.

W 2014 roku w jednej jednostce poddanej kontroli (Powiatowy Urząd Pracy w Zgierzu) nie stwierdzono uchybień i nieprawidłowości wymagających przygotowania zaleceń pokontrolnych. W toku kontroli stwierdzone uchybienia były bieżąco usuwane przez kierownictwo tej jednostki. Informacje pokontrolne w tym zakresie zostały przygotowane
i przekazane zarówno Dyrektorowi tej placówki, jak i Staroście Powiatu Zgierskiego.

 

Z przeprowadzonych kontroli, kontrolujący sporządzał protokoły, których integralną część stanowiły załączniki w postaci:

-    potwierdzonych za zgodność z oryginałem kserokopii dokumentów potwierdzających powstałe uchybienia, ale także zasady funkcjonowania jednostek kontrolowanych nie stanowiące nieprawidłowości,

-    zestawień i wykazów sporządzanych przez kontrolującego i pracowników jednostek kontrolowanych,

-    pisemnych wyjaśnień składanych przez kierownictwo oraz pracowników jednostek kontrolowanych.

Protokoły oraz załączniki i ewentualnie inne dokumenty wygenerowane w trakcie prowadzenia kontroli sporządzane były w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz pozostawiano w jednostce kontrolowanej, a drugi znajduje się w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli Starostwa Powiatowego w Zgierzu. 

 

Wskutek przeprowadzonych kontroli stwierdzono, iż:

a)   Przepisy wewnętrzne obowiązujące w jednostkach poddanych kontroli dotknięte były brakami formalnymi i merytorycznymi. Procedury wewnętrzne nie były wprowadzane
do stosowania w trybie zarządzeń kierowników jednostek, nie powoływano aktów prawa powszechnego stanowiących podstawę opracowania przepisów wewnętrznych albo powoływano nieaktualne lub niewłaściwe przepisy prawa powszechnego,
w regulacjach wewnętrznych nie zamieszczano dat ich obowiązywania, kierownicy jednostek nie podpisywali stosowanych przepisów wewnętrznych itd. Ponadto ustalenia
w wewnętrznych normach prawnych były niespójne, nie dostosowane do faktycznych czynności wykonywanych w jednostkach, niejednolite, nie regulowały w sposób kompleksowy działalności jednostek. Zdarzały się przypadki, iż jednostki nie opracowały przepisów wewnętrznych regulujących zasady ich działania. W większości przypadków podstawą działalności były wówczas uregulowania wynikające z przepisów powszechnych.                       

b)  Nie opracowano adekwatnych do potrzeb jednostek procedur zarządzania systemami informatycznymi i bezpieczeństwa danych, co skutkowało nieprawidłowościami
w zakresie przechowywania i archiwizowania dowodów księgowych i innych dokumentów, jak również przetwarzania, zabezpieczania i przechowywania ewidencji księgowych oraz innej dokumentacji.

c)  Stwierdzono naruszenia przy dokonywaniu wydatków o wartości do 30000,00 euro. Naruszenia dotyczyły głównie braku przeprowadzenia szacowania wartości zamówienia oraz kontroli na etapie wstępnym. Ponadto nie udokumentowano, iż została wybrana najkorzystniejsza oferta cenowa. Osoby odpowiedzialne za przygotowywanie
i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówienia o wartości do 30000,00 euro
nie zawsze dołożyły należytej staranności przy wyborze wykonawcy.

d)  Sporadycznie zobowiązania regulowano z naruszeniem terminów wynikających z umów zawartych z kontrahentami lub wskazanych w wystawionych przez kontrahentów fakturach i rachunkach, ale nie stwierdzono przypadków naliczania przez kontrahentów odsetek za zwłokę.

e)  Umowy zawierane przez kierowników jednostek nie zawsze były kontrasygnowane przez głównych księgowych tych jednostek, pomimo iż wywoływały skutki finansowe,
a ponadto nie zawsze była właściwa reprezentacja ze strony jednostek organizacyjnych.

f)   Umowy cywilnoprawne zawierane z kontrahentami nie zawsze zawierały wszystkie istotne informacje, w szczególności w zakresie: zasad rozliczania pomiędzy stronami, okresów udzielonych gwarancji oraz terminów rozpoczęcia ich biegu, zabezpieczenia interesów stron. Zdarzały się przypadki, iż umowy nie były zgodne z formularzami umów opracowanymi na potrzeby postępowań o udzielenie zamówienia. Nie zawsze była właściwa reprezentacja ze strony zamawiającego, tj. jednostki kontrolowanej.

g)  Wydatki budżetowe dokonywane w jednostkach kontrolowanych nie zawsze były poddawane kontroli wstępnej lub kontrola na tym etapie nie była sprawowana należycie,
a ponadto nie dokumentowano podjętych czynności.

h)  Zdarzały się nieprawidłowości w zakresie sprawdzania i dekretowania dokumentów księgowych oraz prowadzenia ewidencji księgowej, a także sprawozdawczości budżetowej.

 

Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości zostały opisane w protokołach kontroli oraz w wystąpieniach pokontrolnych skierowanych do kierowników jednostek kontrolowanych. Kontrolowani każdorazowo we wskazanym terminie odpowiadali na wystąpienia pokontrolne, w ten sposób, że przyjmowali uwagi kontroli i zobowiązywali się do usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości lub usuwali je w trakcie prowadzenia czynności kontrolnych przez pracownika Starostwa Powiatowego w Zgierzu, upoważnionego
do przeprowadzania kontroli instytucjonalnej.

 

Najpoważniejsze były uchybienia, które naruszały przepisy: ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2013.885j.t.) wraz ze standardami ogłoszonymi
w Komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz.MF.2009.15.84), ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.2013.330.j.t.) i ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2013.907j.t.) wraz z przepisami wykonawczymi.

Kontrole planowane przeprowadzone w 2014 roku w jednostkach organizacyjnych Powiatu Zgierskiego nie wykazały naruszeń dyscypliny finansów publicznych, w związku
z tym nie przygotowano zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych. Natomiast kontrola doraźna przeprowadzona w Domu Pomocy Społecznej w Ozorkowie zakończyła się zawiadomieniem Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w związku
z podejrzeniem naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Po zakończeniu czynności kontrolnych w Domach Pomocy Społecznej w Ozorkowie i w Głownie, fundacje
je prowadzące rozwiązały umowy na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej polegające na prowadzeniu Domów Pomocy Społecznej.